Tre bra grejs!

 
Det är tisdag och det ska vi fira. Med tre bra grejs att peppra sin dag med! Det är ju lätt att känna hur kämparglöden sinar såhär i början av veckan. Så läs och njut. 
 
 
 
 
Bra grej nummer ett)
 
 
 
Okej, ett ord. BAM! (Om det nu räknas som ett ord) Lyssna på texten. Känn kämparglädjen och systraskapet. Krossa patriarkatet och sättet som kvinnor skildras inom massmedia. 
 
"Boy you better quit all your sexistic ways. So here´s a manifesto on a modern age. So fuck this mens world!" 
 
 
Klicka på bilden för att komma till videon och läsa mer om vilka som ligger bakom! 
 
 
 
 
 
Bra grej nummer två)
 
 
Den nya sajten Politism levererar hela tiden läsvärda och viktiga artiklar. Genusfolket skriver numera för sidan och först och främst hurra för det! Jag vill dock i detta inlägg tipsa om Hanna Gustafssons senaste inlägg om den härskande våldtäktskulturen och slutshaming. 
 
 
Gå in och läs genom att klicka på bilden ovan! 
 
 
 
 
Bra grej nummer 3) 
 
 
 
 
Nanna gör det igen. Hon får mig att skratta. Hon får mig att vilja äta upp all världens mat i ett nafs. Älska livet. Skriva. Frodas. Läsa. Leva. Kämpa! KÄMPA! 
 
 
Klicka på bilden för att komma till hennes roliga inlägg om 5:2-dieten. 
 
 
 
 
 
Ha en fin tisdag!
 

Kommentarer
sara. skriver:

Alltså. Nu funkar inte hela videon att se på min telefon så stoppa mig om jag har fel, för jag kommer säga något ändå av det jag uppfattat hittils. DET FINNS INGET SOM ÄR OKEJ med blurred lines videon. Jag fullständigt hatar den. Den är fruktansvärd rent ut sagt! Men även om man gör det, och sen ska visa tillbaka för männen att det inte är ok, som de här tjejerna gör, så tycker jag det är fel. Texten verkar ha ett bra budskap, men videon gör ju bara dem lika dåliga som männen som har gjort orginallåten? ...

Svar: Då måste jag tyvärr stoppa dig Sara! I videon är det studenter från Auckland som gjort en egen låt med ett feministiskt budskap till blurred lines musik. Det är alltså en helt annan låttext. Lyssna! Sedan tycker jag att du har en poäng i det du skriver. Men att göra en version med omvända könsroller i en sexistisk musikvideo kan ju ha andra funktioner. Tex att visa på hur det skulle se ut om kvinnor satt i mäns position och tvärtom. Hur löjligt det blir. Det kan skapa debatt och få vissa att öppna ögonen.
.

Den 2013-09-03 klockan 12:10:56
URL: http://calmdowndearest.webblogg.se
sara. skriver:

Jag menar, det känns lite som när man säger "Så får man inte göra" till ett barn när den gör något dumt, men sen gör samma sak framför deras ögon.

Den 2013-09-03 klockan 12:17:41
URL: http://calmdowndearest.webblogg.se
Emma skriver:

Ett upplyftande inlägg en annars rätt så tråkig tisdag. Skrattade gott åt den goda humorn och braiga budskapet i viedon, och måste verkligen säga att jag håller med om att det nog öppnar ögonen för vissa. Eftersom det är en parodi och en protest mot orginal videon tycker jag inte att de gör något dumt i att använda sig av samma sexistiskt lagda video. i vilket fall som helst så är texten alldeles superb! Ännu ett trevligt inlägg som uppskattades! Kram!

Svar: Vad fin du är! Kram till dig och tack för att du läser!
.

Den 2013-09-03 klockan 19:33:01
URL: http://voirmoi.blogg.se
saraspyssel.webblogg.se skriver:

Okej. Jag ska försöka leta upp ett bättre internet så jag kan se och höra hela. Jag är säker på att hela låten är bra och har ett bra budskap hela vägen. Det jag hörde var iallafall bra, det var bara videon jag störde mig lite på, även fast jag också förstod att det var en parodi :)

Den 2013-09-04 klockan 10:29:16
URL: http://saraspyssel.webblogg.se/
Fanny skriver:

Länken från Genusfolket får mig, som min pojkvän gav idé till, att vilja få med alla tjejer på att sexstrejka. Vem ska då killar håna och trakassera? Vem ska de då knulla för att bli hyllade och därefter hata på tjejen? Jag har själv fått rykten efter mig för att ha legat med en kille och det gör mig bara rent av förbannad. Vi har precis samma sexluster som killar har, och vem ger dom rätt att nedvärdera oss?

Den 2013-09-05 klockan 14:56:40
URL: http://faannyolssoon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0