Jag är trött på korvfest.

 
 
 
Jag fick ett mail från en bloggläsare för ett tag sedan. Hon berättade att hon höll på att göra slut med sin pojkvän för att han inte kunde förlika sig med att hon var feminist. Varje dag i deras förhållande stötte de på olika problem och de kunde inte riktigt förstå varandra i diskussionen. Ett av de exempel hon tog upp har etsat sig fast i mitt huvud: Hennes pojkvän ville inte titta på Girls för att han menade att han inte kunde identifiera sig med rollerna i serien. Därför att de alla var kvinnor. 
 
Okej, utan att bli allt för krass eller "bitterfittig" nu. Vad tror han att hälften av jordens befolkning känner typ, eh, HELA TIDEN? Tror du att JAG, som kvinna, kan identifiera mig med alla supande, vänsterprasslande och sexistiska män i Mad Men? Eller med kvinnorna som bara finns till för deras blickar? Alla gravt misogyna karaktärer i nya The Wolf of Wall Street? I The Hobbit där ALLA karaktärer är håriga dvärgar? Oj, förlåt, en kvinna finns ju med. Den undersköna Evangeline Lilly. Och ja, hon slåss och vinner lite fighter mot illaluktande orchs. Hurra. Och så alla nya serier som alla hyllar. Som True Detective. Alla mys-program med manliga vänner som myser iväg på en mysig resa och myser tillsammans. En stor jävla snark på det.   
 
 
 
Hurra för att filmer har börjat Bechdel-märkas på olika biografer. Så att jag slipper se mer sexistisk mansfilm. Jag hörde till exempel att nya Wes Andersons Budapest Hotel var en enda stor korvfest. Jag är trött på korvfester. Mer musslor, snäckor och muttfrukter tack. (?) (Om ni vill veta vad Bechdel-testet är: kolla videon ovan.)
 
 
 
 

Kommentarer
K skriver:

Usch. Jag kollade på Budapest hotel i helgen och jag tyckte visserligen att den var bra, men störde mig otroligt mycket på att det enbart är män med, ok, 2-3 kvinnor. Detta visste jag redan innan då jag såg skådislistan..

Min kille fattar inte heller riktigt som det står i ditt inlägg.. När vi väljer serie att kolla på ihop väljer vi sådana som HAN kan kolla på och som jag tycker "funkar". Har tex valt bort Girls pga detta, men ska fan ta tag i detta.

En sak till. Han gillar ju som så många andra sexistiska manskomedier, som Ted och the anchorman. Häromdan visade han mig trailern (?) eller i alla fall klipp ur the anchorman där handlingen verkade kretsa kring följande: en kvinna säger att hon vill bli Amerikas första anchorwoman. Karlarna i filmen blir helt galna och tycker att detta är en sådan katastrof som de inte kan tillåta.

Jag blev så jäkla förbannad av detta! Inget att skämta om!! Tyckte jag. Jo man kan skämta om allt, bara det är kul tyckte han. Alltså jag blir så himla arg bara jag skriver detta! Haha.

Den 2014-04-08 klockan 16:13:14
Ida skriver:

Word sistah!

Den 2014-04-08 klockan 18:26:06
URL: http://idautanp.blogg.se
Lydia skriver:

Jag håller helt med om hur mätt man blir på alla män, Jag tror dock att det största problemet är att det finns så fruktansvärt få kvinnor BAKOM kameran, för det är inte konstigt att man som man gör en film om mär, och som kvinna gör en film om kvinnor, för vi kan ju inte bortse från att vår värld faktiskt inte är jämställd än. Kvinnor relaterar till kvinnor och män till män. Det skulle vara svårt för en man att skriva ett liknande manus som Lena dunham, och jag känner att Wes Anderson är ett dåligt exempel att ta upp då han är en av de få manliga filmmakarna idag som gör filmer som både uppskattas av män och kvinnor. Iaf, fler kvinnor måste få ta plats bakom kameran som manusförfattare, regissörer och producenter. men ja, jag förstår din mening! love xx

Den 2014-04-08 klockan 19:41:00
Anna skriver:

Jag med! Så fruktansvärt less. Jag tycker det är så tråkigt att se på film sen jag lärde mig om Bechdel-testet gör några år sen, för det är så oerhört få filmer som klarar testet. Det är såklart ingen garanti för en bra film att den klarar Bechdel-testet, men det gör mig bara så sorgsen att så få filmmakare/regissörer bryr sig om att tecka trovärdiga och intressanta kvinnoporträtt.

Den 2014-04-08 klockan 23:03:16
URL: http://tjockakattervillocksadansa.blogspot.com
elinor skriver:

Jag kan inte släppa ditt armhår och vintagefrisyrer-boken. Har grubblat på det i dagar. känns som ett sånt jävla svek. jag ångrar typ att jag köpte den och kommer inte att må skitbra när jag bläddrar i den :(

Den 2014-04-09 klockan 09:02:50
Madeleine skriver:

Fram för fler intressanta kvinnoserier! Jag gillar tyvärr inte Girls (alltså handlingen, tycker Adam är sjukt störig) så jag hoppas på fler serier som Fröken Friman - sånt gillar jag.

Den 2014-04-09 klockan 22:21:56
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Emma skriver:

Man blir verkligen förbannad. När det för en enda gång skull kommer fram en serie som visar en lite mer mänsklig sida av kvinnor, då ska de protesteras! Jag måste alltid tänka på The Bechdel Test Movie List, och hur stört få filmer som faktiskt klarar testet. Faktum att det inte finns många filmer där två kvinnor pratar med varandra om ngt annat än en man är för mig oförklareligt. Oftast kommer folk med argument som: Men det skulle inte passa in i handlingen. HUR KAN DET INTE GÖRA DET? Det är som att säga att kvinnors konversationer om annat än män inte har ngt med världen att göra alls. Nu fick jag verkligen igång ångan här, var inte riktigt meningen. Bra inlägg, som alltid!

Den 2014-04-10 klockan 10:38:22
URL: http://voirmoi.blogg.se
Ellen skriver:

Peppen ändå, att folk börjar fatta!

Den 2014-04-11 klockan 22:23:33
URL: http://harborellen.blogspot.com
Tanten skriver:

Verkar vara andra problem med det där parförhållandet du berättar om. Man måste inte gilla samma tvprogram. Släng ut tv:n!

Den 2014-04-12 klockan 09:34:58
URL: http://www.tantvarning.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0