Om min syn på ordet hen - svar på en läsarfråga!

 
Fråga:
 
 

Svar:
 
Jag tror att de flesta fördomar föds ur rädsla och osäkerhet. När något nytt tillkommer som inte människan är van vid blir hen (hehe) rädd och vet inte hur hen ska reagera eller bemöta det nya fenomenet/problemet (ord från en extraordinärt mästerlig människokännare hehe.) Språket är ju ständigt i förändring och nya ord tillkommer, andra försvinner. Ofta så möts de nya orden med ovilja, därför att de är just det: nya. Människan vill vänja sig vid saker successivt. Går det för snabbt blir det fruktansvärt jobbigt. SÄRSKILT om ordet ifråga ifrågasätter saker som kön, sexualitet och biologi. Detta är KÄNSLIGA GREJOR. Män är män och kvinnor är kvinnor, punkt. Allt annat är obehagligt abstrakt och abnormt. Jobbigt att ta i. Varför kan saker inte bara få vara som de alltid varit?
 
Jag anser att ordet hen är genialiskt. Jag anser att det har med politik och göra, samtidigt som det inte har det. Det beror på hur man väljer att se på det. För att börja på ett ytligt plan: bara i det språkliga bruket är det otroligt smidigt. Istället för att, när man förklarar något som utgår från att man inte vet könet på den person man nämner, linda in sig i han eller hon, honom eller henne (med slashtecken emellan osv) så säger man rätt och slätt: hen. Det blir även lättare när du skriver. Tänkt dig att du skriver en arg lapp till din korridorskamrat. I ditt vredesutbrott vill du skriva snabbt och istället för att krångla med han/hon så skriver du hen. Lättare. Snabbare. Bättre.
 
På ett mer politiskt/enligt vissa obekvämt pk-plan: Varje år föds ca 2,5 % intersexuella. Utan bestämt kön. Kanske lever de hela sitt liv med båda. Kanske opereras de tidigt till det kön som föräldrarna bestämmer. Alltså: alla föds inte med ett speciellt kön. Hen är inte han eller hon. Hen är hen. Samtidigt så är det många som föds till kvinna men som upplever sitt kön som man. Och tvärtom. Många vill inte hamna i ett visst könsfack. Därför att beroende på om du har en kuk eller en fitta mellan benen så behandlas du olika ute i samhället. Du förväntas ta mer plats, eller mindre plats. Se ut så eller så. Som barn lär du dig på dagis att leka på ett speciellt sätt om du är tjej, och på ett annat om du är kille. Du lär dig ta mer plats om du (läs föräldrar, samhället) definierar dig som det sistnämnda och mindre om du tillhör det förstnämnda. Allt du gör definieras och värderas utifrån ditt kön. Jag förstår om man vägrar gå med på det här. Jag vägrar att gå med på det här. Jag tror att samhället gör könet. Att könet till stor del är en konstruktion. Som Simone de Beavoir skriver i Det andra könet: "Man föds inte till kvinna, man blir det."
 
Jag anser att debatten kring hen inte behöver vara så komplicerad och orsaka ett sånt ramaski. Kom igen folks, varför hålla på och gräma er över ett nytt genialiskt ord? Det handlar inte om att barn ska tvingas leva könlösa! Det handlar om att ifrågasätta det faktum att människor begränsas på grund av vad som finns mellan benen. Det handlar om språkets utveckling och att alla inte passar in i kvinna/man-thats-it-modellen.
 
 
 
Pöss!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Fredrik skriver:

Du är en riktig könsrasist!

Jämställdhet och feminism är två skilda saker.
Det är som med politik. Politik och tex kommunism
är inte samma sak. Feminism är EN tolkning av hur
jämställdhet KAN se ut. Men det finns andra sätt
att se det också.

Den 2014-06-03 klockan 19:46:35
Karin skriver:

Men vilket bra inlägg! Tydligt och sakligt om vilket bra ord hen är! Ska dela det här nästa gång hen kommer på tal. Tack! :)

Och Fredrik, kan du förklara vad du menar när du anklagar Emelie för att vara könsrasist? Jag förstår inte vad det är som är så provocerande med att hon tycker att alla ska ha samma rättigheter oavsett kön. Visst handlar feminism om att ifrågasätta nuvarande maktordningar och jag förstår att det kan kännas skrämmande, men i slutändan tror jag att alla tjänar på feminism - både hon, han och hen.

Svar: <3 tack för att jag har så fina läsare som du!
.

Den 2014-06-03 klockan 20:21:28
HildeSol skriver:

Jeg synes hen er et så fantastisk ord at jeg har begynt å bruke det på norsk også. Hvordan noen kan hisse seg opp over et kjønnsnøytralt pronomen er vanskelig å fatte - det er jo ikke sånn at fordi det kommer et nytt alternativ må alle slutte å bruke de gamle ordene...

Den 2014-06-04 klockan 12:37:27
URL: http://hildesol.blogspot.com
nattifittan skriver:

Propaganda är politiska pronomen tryckta i tidningar. 2,5 procent my ass. Du har talang. Skriv en bok.

Den 2014-06-05 klockan 21:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0