Menskoppen-koppen!

 
 
Vad gör jag denna soliga junimorgon? Jo, jag sitter och dricker kaffe ur min nya menskoppen-kopp som tagits fram av organisationen Yennenga Progress.
 
 
 
 
 
Den kom med ett bud igår och jag blev mäkta glad! Jag har som en liten parentes förresten på mig en fin blus med spets som jag köpte av Elsa på Vintagebloppisen. 
 
 
 
 
 
 

Varje år förlorar flickor i utsatta områden två månader av sin utbildning då de inte kan gå till skolan under de dagar då de har mens. Skolorna saknar ofta fungerande latriner. Inget vatten finns i närheten. Mensskydd är för dyrt och svårt att få tag på. Tygtrasor vikta i flera lager får fungera som mensskydd istället. Ofta blir flickorna tvungna att helt sluta skolan, vilket påverkar både de egna framtidsutsikterna men också samhällsutvecklingen i stort.

 
Nu kan man köpa Menskoppen-koppen här och pengarna går till en menskopp till en flicka i Burkina Faso så att hon får möjlighet att gå i skolan även under sin mensperiod. Så bra tycker jag!
 
 
 
 
 
 
 
Jag tycker att du ska köpa en också! Gå in på Yennenga Progress och beställ nu nu nu. Den kostar bara 100 kronor.
 
 
 
 
 
 
Puss och kram, nu ska jag åka tåg till Växjö! Bloggen kommer att hänga med såklart! 
 
 
 

Kommentarer
Elisabeth skriver:

Heja den där koppen! Jag beställde en direkt, på din inrådan givetvis. Tänker att den blir toppen på jobbet för att komma in på viktiga samtal med mina elever i åk 4 och 5 :)

Den 2015-06-08 klockan 14:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0