Lägenhetsvisning och en förfrågan.

 
Idag ska jag och min karl gå på lägenhetsvisningar. Kanske inte för att köpa. Utan mest för att insupa de olika områdena och ja, börja någonstans i vårt lägenhetsletande. Vi ska till Årsta, Enskede, Stureby och Midsommarkransen. Om ni vill så får ni gärna berätta om era favoritområden i Stockholm. Vart ni bor och om det är bra. Om ni har något ställe ni absolut tycker att man ska bo på och varför. 
 
 
Tyvärr så är sjävla innestan inte aktuell. Så mycket pengar har vi ej. Annars hade man ju gärna bott på Söders gamla höjder. En port i en kullerstensgränd. Ett gammalt rött plank. Tre meter i tak och spröjsade fönster. Trånga innegårdar. Men söder om söder är också fasligt vackert. 
 
 
 
 
Ni får gärna skriva någon rad eller två om ni vill! Och ha en bra söndag. 
 

Kommentarer
lisa skriver:

så fina lägenheter! stort lycka till och ha en skön söndag.

Den 2013-11-24 klockan 12:04:17
URL: http://popflickan.blogg.se
Magnus L skriver:

Runt Årsta torg är fint. Många bussar till Globen. Skulle inte satsa på 60,70 tals hus men gärna 40-50 tals.

Den 2013-11-24 klockan 12:06:03
Sara skriver:

Söder om Söder är mkt fint såklart, men kom ihåg Sumpan och Solna också, mkt fint där :) Om en gillar stadskänslan så är det mkt bra alternativ, och bra kommunikationer, särskilt nu med utbyggd tvärbana.

Den 2013-11-24 klockan 12:11:38
URL: http://imanerdandproudofit.blogspot.se/
L skriver:

Årsta!! Har precis köpt en fin 40-tals lägis (finns massor!), 10 min att gå till gullmars, 20-25 till skanstull och den fantastiskt vackra årstaviken nedanför!

Den 2013-11-24 klockan 12:23:53
Tanten på auktion skriver:

Lycka till! Bilderna ser jättefina ut =)

Den 2013-11-24 klockan 12:38:54
URL: http://tantenpaauktion.blogspot.se
Katarina skriver:

Hej!
Först och främst, tack för en härlig, verklighetsförankrad och inspirerande blogg!

Jag bor i Årsta (flyttade hit från Uppsala!) och det är otroligt mysigt här. Man får en riktig lant-känsla av torget med Folkets Hus där det visas bio ibland. Mataffären Ica Supermarket är riktigt bra och prisvärd, det finns en mängd olika restauranger och en Stor Stark går alltid för under 40sek. Det finns även second hand butiker som varierar i prisklass och kvalitet såklart, från en stor affär nära tvärbanan med allt man kan tänka sig, till tre väldigt stilrena men dyra retrobutiker.

Som andra har sagt så är 40-50talshusen väldigt mysiga, med innergårdar och balkonger. Det bor väl mestadels pensionärer och par i 20-35års åldern här så det är väldigt lugnt även fast det är så nära till Gullmars.

Det går en buss direkt till skanstull så man slipper hoppa av och dras med tuben om man vill shoppa.

Ber om ursäkt för uppsatsen nu men jag är helt såld på Årsta :) Hoppas ni hittar någonting som passar er!
Kram

Svar: Åh tack för tipset! Vi har själva varit väldigt sugna på Årsta! Kram
.

Den 2013-11-24 klockan 16:07:38
Felicia skriver:

Västerort! Vällingby eller Blackeberg. Fina 50-tals vibbar och många bevarade lägenheter. Nära till natur, nära till shopping och nära till stan. Skulle aldrig flytta härifrån (så länge jag bor kvar i Stockholm i alla fall). Älskar älskar älskar. Bra priser på lägenheter (Vällingby är mer prisvärt än Blackeberg) och bara så himla mysigt. Bott här i två år nu (flyttade från Småland). Tips! Tännforsen är ett område/hus som håller på att byggas i Råcksta (där jag bor) nu. Nybyggt men ska vara 50-talsvibbar. Prisvärda lägenheter!

Den 2013-11-24 klockan 16:35:17
Isabella Lindquist skriver:

Pastellköket var ju helt fantastiskt! Hoppas att ni hittar ett drömmigt hem att bosätta er i <3

Den 2013-11-24 klockan 17:33:39
URL: http://bellalindquist.blogg.se/
Melanie skriver:

Nacka och Värmdö är mysigt, finns områden i bägge kommunerna som inte alls är dyra att bo i. Bor själv i Gustavsberg som är värmdö kommuns största ort (ca 5000 invånare tror jag) och trivs jättebra, dock hade jag inte sagt nej till en lägenhet i Nacka eftersom det blir närmare till storstan och så finns det ju mycket mer att göra.

Den 2013-11-24 klockan 18:37:04
Sara skriver:

Ser att andra också skrivit om Årsta, men slänger in en kommentar jag med...

Jag är född och uppvuxen i Årsta. Spenderade somrarna i parken i Årstaberg där min familj alltid grillade med ett gäng andra barnfamiljer, gick på söndagsmatiné i Folkets hus... Förortsromantik på hög nivå. En station med pendeltåget från Årstaberg och man är ett par minuter senare mitt på Söder!

På senare år har många yngre par flyttat till Årsta (antalet retrobarnvagnar har ökat med cirka 400%) och generellt har det fått sig ett rejält uppsving med olika restauranger, barer och affärer samt trevliga påhitt som Årsta Mercado.

Gröndal är annars hur mysigt som helst! Det finns ett klippbad där som heter Ormberget som är asnice. Tyvärr finns det inte lika bra kommunikationer kommunalt där.

Den 2013-11-24 klockan 19:54:04
Hej skriver:

Jag bor i Bagarmossen och trivs väldigt bra. Är väl extremt lokalpatriotisk men bagis har en väldigt härlig stämning. Fortfarande relativt mycket hyresrätter vilket gör att folk som inte har råd att köpa också bor här. Mycket kulturarbetare och engagerade människor. www.bagisbloggen.se bra ställe för att förstå hur fantastiskt det är här.

Årsta och en massa andra ställen är också jättefint så du blir inte besviken om du flyttar dit men flytta till Bagis för här finns verkligen en unik själ.

Den 2013-11-24 klockan 20:01:07
Yvonne skriver:

Hej! Själv bor jag i Gröndal och vi har Tvärbanan och en massa bussar som går här. Tvärbanan är nu förlängd även till Solna C. Eller så tar man en promenad på 10min till Liljeholmen. Jag har bott här i 25år och trivs, tyvärr så är lägenheterna väldigt dyra här. Gröndal, Midsommarkransen och Aspudden är sekelskiftesområden med en härlig charm.
Närheten till vattnet är helt oslagbart,jag har 2min ner:)Kom hit och titta och ta en fika på Lundbergs vårat 50-tals fik :D

Den 2013-11-24 klockan 23:41:36
amanda skriver:

Hej fina du! Kul att du ska flytta till Stockholm! Jag bor i Solna/Råsunda och det är som en liten småstad, men nära till stan! Annars är även Sundbyberg fint! Det är inte heller så dyrt, men google på områdena tyg råsunda, näckrosen, sundbyberg, vasalund så kan du se hur det ser ut!

Den 2013-11-25 klockan 09:29:26
URL: http://amandalowenberg.blogspot.com/
Matilda skriver:

Hej! Jag vill rekommendera Hammarbyhöjden, vi har inte ångrat oss en sekund sen vi flyttade hit! Du har gång/cykelavstånd både till skogen, badsjöar och söder. Det är ett jättelugnt område, bor nog mest yngre par och pensionärer här. Grymma kommunikationer, jag blir ännu förvånad över hur fort man tar sig överallt! Sen är det mycket lägenheter i omlopp och många som har bevarad 30-40-tals inredning kvar. Check it out!

Den 2013-11-25 klockan 10:47:00
amanda skriver:

Håller med Matilda om Hammarbyhöjden. Har bott här i tre år nu och det känns hur bra som helst. Jag kommer från Umeå så jag gillar att det känns lite småstadsaktigt här med ett litet centrum och nära till skog med elljusspår m.m. Samtidigt så är det himla nära in till city! Och att promenera in till Skanstull tar bara ca 20 min. Ett bättre läge i Sthlm går inte få enligt mig. Lycka till med letandet!

Den 2013-11-25 klockan 12:08:43
URL: http://aal.blogg.se
Nina skriver:

Hej! För att komma med lite input utanför de självklara områdena, och ge ett tips på lite billigare område, så kan jag tipsa om ännu en station längre söderut från Stureby - Bandhagen. En fantastisk uppväxt femtiotalsoas med många bostadsområden som det satsas mycket på och rustas upp. Men det gäller att veta lite var någonstans och tyvärr är mycket av de finaste femtiotalsområdena faktiskt hyresrätter. Sa själv upp en av de finast bevarade femtiotalslägenheterna i Bandhagen med original ALLT för över ett år sedan för att flytta till en nyproduktion pga bebis. Här finns också kvar lite arbetarkänslan än, och inte bara medelklassområde, och många sorters människor med skön mångfald. Men ta dig inte längre ut än så, rågsved och hagsätra är inte så kul och lite för mycket 60-tal och mångmiljonprogram.

Den 2013-11-25 klockan 12:50:31
Hanna skriver:

Kärrtorp - Kära kärrtorp! Hälften söta tanter och farbröder och hälften coola kulturarbetare och småbarnsföräldrar, med en egen liten biograf och teater, och supernära söder!

Den 2013-11-25 klockan 16:01:35
Maria skriver:

Sickla strand, de gamla funkiskåkarna är underbara, badrocksavstånd till stranden och 10min med buss till slussen.
Annars är de fruängen ett ganska prisvärt alternativ till tunnelbanestationerna ett par stationer närmare stan

Den 2013-11-26 klockan 15:16:35
Jessica - Foto skriver:

Jag bodde i Årsta tidigare. Helt underbart mysigt område! Flyttade därifrån för två år sedan för att jag bott där i tretton år (och mamma ännu längre...) Nu bor jag i Hammarby Sjöstad vilket är otroligt fint men i en liten annan prisklass ;)

Den 2013-11-27 klockan 18:10:10
URL: http://jessie.webblogg.se
Elsa skriver:

Bor i Göteborg, men är ofta i Sthlm och försöker turista omkring och besöka olika stadsdelar. Ställen jag besökt och gillat är, förutom Årsta och Midsommarkransen som redan nämnts mycket: Hammarbyhöjden, Tallkrogen, Telefonplan, Hökarängen, Hjorthagen, Traneberg,Gröndal och sedan som någon skrev Solna och Sumpan, men jag är dålig på exakta områden där.

Den 2013-11-27 klockan 23:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0