En bok om hår på huvudet ska inte behöva handla om hår under armarna.

 
 
Hör upp! Jag vill förtydliga några saker kring den debatt som blossat upp i och med detta inlägg och den lilla våg av upprörda mail och meddelanden som skickas till mina vänner bakom boken. De tre kvinnsen bakom boken är grymt duktiga och fina. Snack om huruvida de är bra eller dåliga feminister vill jag att ni slutar med, faktiskt. Bra eller dålig feminist, my ass. Allvarligt, de har kämpat hårt med boken och också att den ska innehålla starka kvinnor och deras kalufser. De har frågat mig om retushering och jag sa att det var okej, för att sedan för mig själv önska att de skulle behålla det. Jag borde inte sagt nej om det skulle vara så känsligt för mig och sanningen är att det inte alls är känsligt. Det spelar ingen roll för mig, samtidigt som jag såklart tänkte att det vore bra om de fick sitta kvar. När jag skrev mitt inlägg ville jag väl mest förklara varför håret inte fanns där. Utan att tänka efter två gånger att detta kunde skapa reaktioner. Klantigt av mig. Oproffsigt. My bad. Så nu får ni sluta tänka dåligt om upphovskvinnor. Jag blir besviken om ni fortsätter denna debatt. 
 
Boken är fantastiskt bra och en bok om hår på huvudet behöver inte mer debatt om hår under armarna.
 
 
 
Så nu släpper vi detta! 
 
 
 

Kommentarer
S skriver:

Vilka fina bilder! Men jag hajade också till, var är håret liksom :/ inte ok!

Den 2014-04-05 klockan 17:05:36
elise skriver:

sjukt trist att de retuscherat dig :(

Den 2014-04-05 klockan 18:25:15
URL: http://singmyspring.blogspot.se/
Malin Huusmann skriver:

Jättefina bilder, men jättetråkigt med retuscheringen. Kan ju tycka att det här är en bok där sådana idiotnormer inte skulle spela någon roll...

Den 2014-04-05 klockan 18:49:21
URL: http://stuudiohuusmann.com
Fias Vintage skriver:

Haha, när jag läste boken och såg bilden så reagerade jag på att det fabulösa armhåret var borta! Supertrisst :-/

Den 2014-04-05 klockan 19:01:55
URL: http://www.fiasvintage.blogg.se
Fias Vintage skriver:

Haha, när jag läste boken och såg bilden så reagerade jag på att det fabulösa armhåret var borta! Supertrisst :-/

Den 2014-04-05 klockan 19:02:01
URL: http://www.fiasvintage.blogg.se
Fias Vintage skriver:

Haha, när jag läste boken och såg bilden så reagerade jag på att det fabulösa armhåret var borta! Supertrisst :-/

Den 2014-04-05 klockan 19:02:01
URL: http://www.fiasvintage.blogg.se
Johanna skriver:

Superfina bilder, men åh vad tråkigt med håret!

Iaf, kom på att jag helt glömt bort att tacka för fitt-halsbandet jag vann på bloggen härförliden - så TACK! Älskar det :)

Den 2014-04-05 klockan 20:36:52
Madeleine skriver:

Tråkigt att de tog bort det! Klaga kanske? Eller rita dit det igen?

Den 2014-04-05 klockan 20:59:31
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com
Anonym skriver:

Håret fick tyvärr ansas, men utöver det är bilderna minimalt retuscherade FYI. /fotograf o retuschör :)

Den 2014-04-05 klockan 21:40:09
Madeleine -an uncompromising feministic vegan skriver:

men varför ens ansa armhålehåret? 'bara' det tycker jag är galet tråkigt och det visar bara att det fortfarande finns massor kvar att göra med ideal. och det trodde jag inte med denna bok faktiskt.

Den 2014-04-06 klockan 11:54:52
URL: http://sisterdisco.blogg.se
fanny darling skriver:

otroligt fina bilder men synd med armhålshåret! tror inte att man gjorde det på 30-40-50-talet dessutom?

Den 2014-04-06 klockan 18:55:01
URL: http://fannydarling.devote.se
elinor skriver:

det är just i denna bok som det är viktigt att behålla en sån grej. nu när de inte gjort det känns det platt och ytligt. herregud. boken fokuserar ju redan på utseende och e full med "snyggbrudar" så att det räcker liksom... eller haha, vad menar jag. det är ju inget dåligt att det är snygga brudar i boken. men... asså. nej, jag kan inte uttrycka mej riktigt men himla himla synd tycker jag. särskilt utan att fråga dig. drygt.

Den 2014-04-07 klockan 09:28:47
L skriver:

Som någon tidigare kommenterade: normen om att kvinnor ska ta bort sitt hår under armarna följdes knappast av kvinnor under den här tiden. Definitivt inte bondkvinnor i alla fall. Man kan fråga sig varför detta gjordes av den (anonyma) fotografen.

Den 2014-04-07 klockan 19:04:33
elinor skriver:

tycker inte att det är läge att släppa detta alls, vaddå, för att slippa konflikter mellan de pretto blogg-brudarna? Lägg ner, det är precis här som debatten behövs. En enda brud fick inte ha hår under armarna. För vems skull?!

Den 2014-04-09 klockan 09:05:56
A skriver:

Jag förstår inte. Så retuschering är bra eller i alla fall okej så länge det inte är det som är retuscerat bort som står i fokus?
Om det inte var dina vänner och om det inte var du själv som hade blivit omgjord hade du reagerat på samma sätt då? Visst boken handlar om vintagefrisyrer och inte armhår, men är det då inte viktigare att fråga sig varför en bok som handlar om frisyrer måste blanda in resten av kroppen och ta sig friheten att göra om det som är "fel" med den kroppen enligt våra normer.

Den 2014-04-09 klockan 17:04:17
Feminist skriver:

Jag tycker bilderna i överlag i den boken saknar känsla och är alldeles för retuscherade :-(

Tråkigt, när jag verkligen saknat en bok som handlar om vintagefrisyrer och att det är så många bra tjejer med i boken. Så hår under armen eller inte,, retuschen är fortfarande alldeles för plastig.

Det är såna här sjuka ideal vi måste jobba oss bort ifrån, trodde du kände likadant.

Den 2014-04-10 klockan 14:25:48
Såklart. skriver:

Ett typiskt bevis på att feminism för många är som ett jävla påfågel-örhänge. Snack, slagord och feghet i praktiken. Något som i vanliga fall hade blivit en debatt tystas ner för att du inte vill att dina balla vänner ska få utstå kritik. För det är ju bara vissa som ska skärpa sig. "Rätt" personer hamnar inom parantes.

Den 2014-04-27 klockan 17:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0