Läsarfråga: Foam rollers!

 
 
Jag hoppas att ni alla ser att det är små foamrollers eller skumrullar som susar kring mig på bilden ovan. Inte små mini-körv-med-bröd eller macarons. Hellre att ni ser macarones i sånna fall. 
 
Det har nämligen blivit dags för ett läsefråge-inlägg med tema foamrollers! Den är från Elsa och lyder så här:
 
 
 
 
 
Om ni av någon anledning missade hur foamrollers ser ut på min egenmålade bild så vill jag först bara klargöra att de kan se ut på flera olika sätt och komma i olika modeller. De som jag kommer att prata om ser ut såhär:
 
 
 
Men de kan också se ut såhär:
 
 
 
Eller såhär:
 
 
 
Eller såhär: (?)
 
 
Mina är köpta på Sivletto men finns också på till exempel Vintagefabriken eller så kan man beställa på nätet. När jag köpte så köpte jag för få först, men det går ju alltid att köpa till om man vill ha fler. Jag har också märkt att det går åt olika många beroende på hur noga jag lägger mitt hår. Ibland är jag lite slarvigare och vill inte ha en lika "tajt" frisyr med mycket lockar. Då använder jag färre och rullar upp mer hår på varje rulle. När jag vill ha fler lockar så använder jag både den största storleken och så de lite mindre längst ner. Då går det åt ungefär 25 styck. När jag gör slarvigare så använder jag ungefär 15 (i skrivande stund har jag 14 stycken uppe på höve). 
 
Jag använder ALLTID läggningsvätska. Då håller lockarna bättre! Jag har också hört från mycket säkra källor, från Karoline, att en bra mousse går lika bra. Håret ska vara nytvättat och lite mer än handdukstorrt. Lite lagom fuktigt. Läggningsvätskan jag använder är också från Sivletto och ser ut såhär:
 
 
 
Lägg håret på kvällen och knyt en sjal om och sov på saken. Det kan vara lite oskönt först men man vänjer sig. Jag har faktiskt ett hårnät under också. Tycker de sitter så bra då. Om några går upp så hålls de ändå på plats av hårnätet. Man kan gå runt med de på dagen också. Men för att de ska torka ordentligt borde de sitta typ 10 timmar. Men detta kan säkert variera beroende på hår. 
 
Om du är osäker på hur du ska lägga håret på rullarna kan du söka på google eller youtuba. Typ den här filmen! Men man delar helt enkelt upp håret i olika sektioner och så rullarna man. Det kan vara bra att ha en kam och dela upp håret med också. 
 
Om du har långt hår, som Elsa har, så får man nog dela upp håret i mindre/tunnare sektioner eftersom det blir mer hår på dem. Det kan alltså behövas några fler. Jag tänker ungefär 20-25 styck! Det är lättare att lägga håret på skumrullar om man har kort hår. Men det går säkert med långt. Annats är nog locktång och plattång bättre för långt. Men det går nog absolut. Testa!
 
 
 
 
Hoppas att det var någorlunda bra svar? Om ni har någon annan fråga får ni gärna maila mig på [email protected].
 
Puss Elsa och tack för frågan! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Elsa (frågarn) skriver:

Tack för svaret, vilken ära att få ett helt inlägg! Skall pallra mig iväg till Sivletto och köpa lite rullar så får vi se vad resultat blir! kraaaam

Den 2014-08-08 klockan 22:33:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0