Mitt inre lugn är borta. Hjälp.

 
 
Jag saknar just nu helt min "inner peace". Mitt inre lugn, för att översätta. Hela mitt innanmäte är ett virrvarr av känslor som jag inte kan definiera och tankar poppar upp, poppar bort, poppar fram. Poppar. Poppar. Poppar. Jag fattar ingenting. Jag vet inte ens vad det är för tankar och känslor. Kan ju inte definiera fanskapet. Hela jag är bara en rastlös geléklump som liksom glider runt över golvet i min lägenhet och glor förstrött på saker som behöver göras men som sedan inte blir gjorda. Istället glider jag tillbaka till min säng och ligger och glor upp i taket eller ner i mattan eller ut genom fönstret eller på mina händer och tänker så det knakar. På ingenting! Jag vet inte vad jag tänker på! Men jag ligger och tänker på att jag tänker. Och på att jag måste tänka. Som om jag måste lösa någonting. Ett problem jag inte vet vad det är. 
 
I alla fall. Jag tror att detta beror på antingen alla eller någon av följande saker: 
 
1) Jag har nu varit ledig lite för länge. Från att ha jobbat hela juli till att bli HELT SUPERLEDIG kan skapa kaos i hjärnan. Hos mig. 
 
2) Jag har sovit lite för mycket. Detta som en följd på punkt nummer ett. Min arma kropp mår bra av kanske 6-7 timmars sömn varje natt och av att gå upp i tid. Nu ligger jag och såsar alldeles för länge och känner hur min hjärna skrumpnar i takt med gäspningarna. INTE BRA. 
 
3) Jag kan inte riktigt förlika mig med att hösten är på intåg. Nej, jag kan verkligen inte det. Det är många som liksom myser åt de kyligare vindarna och pratar om höstjackor, nya projekt, mörkare hårfärg, strumpbyxor, kängor och jobb. NEJE. Jag började gråta i förrgår när jag gick till Gröndals klippbad och den varma bruna massan av kroppar och kaffelukt reducerats till en frysande stackars sate som badade efter sin joggingtur. Det är det förgängliga tror jag. Jag klarar inte av att se hur något dör. Jag fixar det bara inte. Tropiska nätter och bara ben gör mig lycklig. Att få skavsår av mina mohedatofflor. Att vänja sig att gå ut varje morgon vid kl 7 till jobbet utan jacka. Det är min melodi.
 
4) Det är söndag. 
 
5) Jag saknar min vän Agnes och kan inte tänka mig en höst utan henne. Men hon bor i Göteborg och jag måste inse att vi inte kommer att ligga skavfötters i min säng bara sådär en vanlig tisdag eller slötitta på "Trinny och Susannah stylar om Norge". Fan. 
 
6) Det är min första höst i en ensam lägenhet på ganska länge. Bla bla bla och buhu. Men jag känner mig fan lite ensam. Och i en ny stad. Nej... fy...
 
 
 
 
...okej, nu får jag sluta ömka. Jag ska försöka leta upp min jäkla inre lugn. Jag ska lägga mig på spikmattan och tända ljus. Tips på annat bra mottages gärna. 
 
 
 

Kommentarer
Ida! skriver:

Jag befinner mig i en liknande situation: gjort slut, flyttat till eget boende i annan stad. Är inte van vid ensamheten, att äta frukost själv, lägga sig själv, att den där personen inte alltid finns där för att bekräfta att man finns. Samtidigt som det är skönt och en frihet för det mesta. Mina bästa tips de där dagarna när man bara ligger och stirrar i en tyst lägenhet är:

1. Kolla på serien Parks and Recreation. Världens gladaste och mysigaste stämning och fokus på vänskap. Du kan börja från säsong 02, ettan är inte så värd. Jag blir alltid glad åt den och kommer ihåg att uppskatta mina vänner lite extra.

2. Fara hem till någon. Bjuda in sig på middag, kanske sova över. Fast man tror att man inte vill vara med någon så glömmer man bort sina egna tankar.

3. Göra planer! Planera en AW (även om man inte själv jobbar), en fest, ett häng, en resa, en tradition - vad som helst.

4. Kolla på det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=eExfV_xKaiM

Hoppas det känns bättre snart!

Svar: Vad fin du är Ida. Stora kramar till dig! <3
.

Den 2014-08-17 klockan 21:12:06
Emelie skriver:

Hejsan!
Jag har läst din blogg ett tag och tycker att du verkar vara en himla rolig person. Jag, precis som du, håller på att förgås av tristess pga ledighet. Skulle du kanske vilja gå på en fika med mig och ha kul? :)

Den 2014-08-17 klockan 23:01:49
URL: http://emelieochrobin.blogspot.con
Kristin skriver:

Jag bor i Hökmossen och min syrra i Östberga. Vi tycker du är asball och bjuder gärna hem dig på fika hos någon av oss! Nelly pratar jämt om att hon vill bli kompis med dig : ) mvh Kristin som du träffade på Vintageparty-releasen.

Den 2014-08-17 klockan 23:11:47
Kristin skriver:

Jag bor i Hökmossen och min syrra i Östberga. Vi tycker du är asball och bjuder gärna hem dig på fika hos någon av oss! Nelly pratar jämt om att hon vill bli kompis med dig : ) mvh Kristin som du träffade på Vintageparty-releasen.

Den 2014-08-17 klockan 23:12:11
Kristin skriver:

Jag bor i Hökmossen och min syrra i Östberga. Vi tycker du är asball och bjuder gärna hem dig på fika hos någon av oss! Nelly pratar jämt om att hon vill bli kompis med dig : ) mvh Kristin som du träffade på Vintageparty-releasen.

Svar: Meh klart jag vet vem du är fin-Kristin! Jag vill gärna hälsa på er! Jag vill också väldigt gärna se din lilla fin-bäbis när den anländer. Stor kram <3
.

Den 2014-08-17 klockan 23:12:15
Hanna skriver:

Alltså jag fattar att jag antagligen bara vet om en mikroskopisk del av det som är DU, men du är faktiskt rent objektivt ca. bäst. Om du deppar ihop helt får du skriva ut din adress så kan vi skicka fina presenter. PUSS.

Svar: Alltså... fan vad fin du är. (bölar) Älskarej! <3
.

Den 2014-08-18 klockan 02:28:50
Disa skriver:

Är i PRECIS samma sits. Har varit arbetslös hela sommaren. Faaast jag har ju valt det själv så jag kallar det "sommarledig" istället.

Tips: köp något fint. Typ gå på bodyshop och köp saker som luktar gott. Det hjälper en liten stund i alla fall. Eller köp glitter och ha i ansiktet.

Se filmen "Marie Antoinette", men skippa slutet för det är asdeppigt. När du sett den är du skitinspirerad, klär dig i 1700-talskläder, dricker champagne och äter bakelser och tårtor.

Gör fantastisk mat, bjud någon på det, tänd massa ljus hela tiden, läs en glad bok, hitta en katt på gatan att kela med, eller köp en egen. Tänk att det vänder snart, som tur är! Mvh Disa

Den 2014-08-18 klockan 13:32:34
ellen skriver:

JAG ÄR OCKSÅ I SAMMA SITUATION!
har precis som disa här uppe vart sommarledig hela sommaren och nu är huvudet gröt och ledset - orkar inte plugga, vill bara se på serier. hur gör vi? kan inte du göra ett inlägg med mer tips?

Den 2014-08-18 klockan 16:09:37
Maja skriver:

Åh, är i samma lika sits! Det är så mycket tristress, orolighet och eviga tankegångar som rullar på i huvudet. Men kämpakämpa, omringa dig med saker som gör dig glad och får kreativiteten att susa, så ska nog det inre lugnet komma tillbaka tillslut. PS. Du är bäst! Kram!

Den 2014-08-18 klockan 17:55:33
Nastasja skriver:

Jag är en typisk höstälskare om en ska gå efter din beskrivning. Men ogillar regnet skarpt när jag måste vara ute och det inte slutat på sju dagar i Borås. Men, det går ju att bota med bra saker:

- ASSKÖNA kläder efter väder. Värsta med hösten tycker jag är att en fryser.
- Som andra tipsat om - bjud på käk eller fika eller bjud in dig på kaffe hos någon. Skapa anledningar för mat/fika/varmdryck-relaterade dejter.
- Gå på teater, bio, någon show.
- Klä dig i dina nya goa kängor och gå på loppis inlindad i en härlig halsduk och värm dig med typisk loppisfika för en femma tia och en tjuga.

Och vidare i den stilen. Och när du inte vill gå ut alls, fyll kylen och skafferierna med massa guldklimpar och ta fram och njut av medan du burrar ner dig under ett täcke och ser på asmycket brea serier och film.

Puss och höstkram på dig!

Den 2014-08-19 klockan 20:37:29
URL: http://nastasja.blogg.se
Snöret skriver:

Hallå, jag har ett tips. Jag brukar ge det till alla som känner sig lite deppiga.
Jag brukar säga åt folk att börja sticka (eller virka eller brodera eller tälja eller smida). Det är nämligen typ lika bra som meditation. Jag läste någonstans att man lugnar ner hjärtrytmen betydligt om man stickar en kvart om dagen (hur sant det vet jag dock inte, men det låter bra). Och så kan man inte tänka så mycket för man måste tänka på det man gör.

Jag är i och för sig höstälskare men jag kan också rekommendera att fokusera på att hösten är spännande och ny. Allt nytt börjar på hösten. Kan vara läskigt, men det är ju spännande också.

Den 2014-08-20 klockan 00:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0