Vintagemässa, illustrationer, smycken och ett tack till patriarkatet.

 
 
Ni är så väldigt fina och tipsar mig om saker via mail hela tin. Detta blir jag väldigt väldigt glad över! Så fortsätt gärna med det! Min mailadress hittar du i sidmenyn eller under headern.
 
 
 
 
 
 
Grön ungdoms initiativ #Tackpatriarkatet ger dig matnyttiga fakta över de konsekvenser som det faktum att vi lever i ett patriarkat har för både kvinnor och män all over the world.
 
"Ibland får en höra att feminismen gått för långt. Att den spårat ur. Eller att Sverige ju redan är världens mest jämställda land. Den här kampanjen visar hur absurda sådana påståenden är. Den visar att patriarkatet minsann fortfarande påverkar oss alla. Krossa patriarkatet nu!"
 
 
 
 
 
 
Illustratören Christina Heitmann har skapat en porträttserie av fem starka och inspirerande kvinnor. Hon kallar projektet Wall of Femme och har som syfte att lyfta fram alla de modiga kvinnor som strider eller har stridit för att göra världen till en bättre plats. Kvinnor som utmanar sociala normer, vågar vara annorlunda och kämpar för kvinnors rättigheter. Till porträtten ingår även en text om varje kvinna som berättar vem hon är och vad hon gjort för andra kvinnor. 
 
Så himla fint! Projektet ställs dessutom ut just nu på Folkbaren, Hornsgatan 72 i Stockholm. Gå dit vettja! 
 
 
 
 
FATTA har släppt ett nytt smycke! Det är handgjort i mässing och finns bara i 50 exemplar. Den säljs till förmån för FATTA som arbetar för en ny syn på sex, våldtäkt och lagstiftning. Det är gjort av JohannaN. 
 
 
Klicka på bilden för att komma till deras webshop! 
 
 
 
 
 
 
 
Den 31:a maj och 1:a juni är det Antik och Vintagemässa på Årsta slott! Det kommer att hållas föreläsningar och finnas en rad utställare på plats.
 
 
Här finns deras facebooksida och klicka på bilden för att komma till hemsidan! 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
JohannaN skriver:

Tack så jättemycket för att du tipsar om FATTA-smycket! Så roligt att dyka in här och upptäcka det! <3

Svar: <3
.

Den 2014-03-19 klockan 12:49:39
URL: http://www.johanna-n.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0