Fem boktips.

 
 
 
Det är JÄVLIGT grått ute. En instängd värld i gråskala. Det känns som om molnen ska ramla ner i huvudet på mig. Att jag inte ska få plats. Blir det ens ljust, finns det något ljus, vart är ljuset aaaaaaaaaaaaaaaaah?
 
Kliché-tips: Tänd ljus, eventuellt brasa/kakelugn, koka te, eventuellt kaffe och götta ner dig i en annan värld. Detta kan göras genom att kolla på serier MEN jag vill ändå slå ett slag för den gamla hederliga boken. Det är mysigt. Du blir smart. Du får ett bredare ordförråd. 
 
 
 
 
Här är sju tips på bra höstläsning: 
 
 
 
 
 ❧ Liv Strömqvist - Kunskapens frukt 
 
 
 
Liv Strömqvist. Geniet. Hennes nya seriealbum om fittan är enastående bra. Jag har lärt mig så mycket! Visste ni till exempel att klitoris ofta utelämnades i medicinsk litteratur fram till 1980-talet? Vet ni varför? Visste ni att kvinnor, tex Marie Bonaparte, trodde de var felskapta pga att de inte fick orgasm från vaginalt samlag? Vet ni varför? Vet ni vad Freud sa om kvinnor som fick klitorisorgasmer? Vet ni hur stort inflytande patriarkatet har och har haft för kvinnors sexualitet? Vill ni veta? LÄS! Läs läs läs. Detta är ett måste. 
 
 
Betyg: 
 
(4/5 Guldfittor) 
 

 
 
 
❧ Lena Andersson - Utan personligt ansvar ❧
 
 
 
Jag blev helt hänförd av Egenmäktigt förfarande (Lenas tidigare roman) och satt som en galning och strök under ord och vackra meningar. Igenkänningsfaktorn i Esters destruktiva kärlekskamp var hög men övergick dock, desto fler blad jag vände, till en irritation utan dess like. SKÄRP DIG MÄNNISKA! Denna irritation växte såklart tillsammans med avskyn mot Hugo Rask. Utan personligt ansvar är Lenas senaste roman och handlar också om Ester Nilsson och hennes trassliga kärleksliv. Hugo Rask är dock borta ur bilden och Ester kastar sig in i en affär med en gift man vid namn Olof. Redan första kapitlet bjöd på hisnande vackra formuleringar (en om kugghjul) och Lena skriver fantastiskt bra. 
 
Jag är bara halvvägs in i boken om jag ska vara ärlig. Egenmäktigt förfarande tog mig med större storm men jag tycker ändå att Utan personligt ansvar är väldigt läsvärd. Höstig liksom! Dock har jag förstått att man eventuellt ska undvika att läsa den om man lider av ett brustet hjärta. En kanske ska vara något känslomässigt stabil...
 
 
Betyg: 
 
 
 
 
 
 
❧ Det sista vi har är våra kroppar - Bob Hansson ❧
 
 
 
Han är en israelisk militär och hon är en svensk fredsaktivist. De båda befinner sig mitt i en av vår tids största konflikter, i områderna kring Jerusalem. Detta är en bok om hetlevrad kärlek som är på väg att explodera tillsammans med bomberna över staden. Den är skriven som en brevroman och fylld av ångest och kärlek och man kan inte annat än att febrigt vända blad efter blad. 
 
Jag är egentligen inte ett jättestort fan av romaner skrivna i brevform, men denna är riktigt riktigt bra! Jag älskar språket och stämningen som hela tiden byggs upp. Och så kärlekshettan i all sin kroppslighet. Ful och vacker samtidigt. Läs!
 
 
Betyg: 
 
 
 
 
 
 
❧ Att springa - Maria Sveland ❧
 
 
 
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja när jag ska sammanfatta denna bok. Det var längesen jag blev så känslosamt berörd och jag vet inte om det berodde på att jag läste denna intensivt i två dagar när vi befann oss ute i Namibias öken. Den handlar om två unga tjejer och deras vänskap. Och om hur den vänskapens slits isär av patriarkatets ondska. Allt börjar med en blottare i skogen och fortsätter med övergrepp och sönderslagen barndom. Jag var så arg att jag grät när jag läste. Så jävla förbannad på våldtäktskulturen och rättsprocessen som kommer i dess efterspel. Hur en mans sjuka sexbegär kan leda till en ung kvinnas totala livsförfall. 
 
Utan att säga för mycket. Läs om ni pallar. Den är verkligen värd det men det kan bli ångestfyllt. Och Maria Sveland skriver som en gud. Amen. 
 
 
Betyg:
 
 
❧ Kvinnor ritar bara serier om mens - Sara Olausson mfl. 
 
 
 
 
Ett helt gäng fantastiska serietecknande kvinns som tillsammans gjort en antologi med serier om mens. Jag gillar mångfalden och ja... mens! 
 
 
Betyg: 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bonusböcker! (Som jag inte har någon bild på pga utlåning) 
 
❧ Skymningslandet - Marie Hermansson ❧
 
❧ Min pappa Ann-Christine - Ester Roxberg ❧
 
 
 
 
 
Trevlig lässtund och puss!
 
 
 
 

Kommentarer
Fredrikapåvinden skriver:

Åh perfa med lite boktips! Älskar att du poängsätter i guldfittor. Såklart!

Den 2014-11-18 klockan 01:13:44
URL: http://fredrikapavinden.com
Vicky skriver:

alltså har du läst drömfakulteten av sara stridsberg? fri romantolkning på valerie solanas. helt helt helt fantastisk.

Den 2014-11-18 klockan 22:57:48
URL: http://vickys.se/
Kajsa skriver:

Men vilka himla bra boktips! Nu blev jag jättelässugen.

Den 2014-11-20 klockan 20:19:35
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.se
Alicia skriver:

Oh my alltså vill läsa allt! Copy paste till önskeklistan.

Den 2014-12-03 klockan 11:43:20
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0