Glad sex-och-rasismooween!

 
 
Ja, ÄNTLIGEN är den här! Min favorit högtid (som egentligen inte alls är någon högtid?) Nej, jag orkar fan inte skriva så mycket mer. Lika lite som jag orkar förklara min sarkasm. Ni fattar. Jag snackar om Sexoween. Högtiden då alla människor med kuk klär ut sig till mustiga superhjältar eller drar en stor, fyrkantig öldräkt över huvudet. Och alla människor med en fitty klär sig i samma kostym fast i minsta möjliga andel tyg. Den är liksom förminskad gånger 10 och i mindre version. Om ni inte fattar hur jag menar kan ni kolla här.  
 
Och om det inte är hud du vill visa så kan du ju alltid ägna dig åt lite cultural appropriaton. Alltså ta tillfället i akt och klä ut sig till en minoritetsgrupp eller etnicitet utan att reflektera kring den koloniala maktutövningen som finns bakom. Alltså ett blackface, eller att klä ut sig till arab, indian, geisha, i burqa. Läs mer om detta här. 
 
 
 
Det jag vill komma till är: Läs ovanstående artikel (tryck på bild) innan du klär ut dig. Läs också ovanstående länk. Och så kan du läsa Amras text om cultural appropriaton här. Och kolla på denna kampanj. 
 
 
 
Akta dig SOM FAN för vad du klär ut dig till nu. Är man riktigt PK så gör man nog bäst i att låta bli. ELLER så kan du ju helt enkelt bara vara helt jävla fantasilös och klä ut dig till en häxa, en vampyr, en pumpa eller ett spöke. 
 
 
 
 

Kommentarer
Vicky skriver:

sexy devil, sexy cop, sexy maid, sexy nurse ...... ryyyys. ska klä ut mig till webbläsare i år!

Den 2014-10-23 klockan 02:20:02
URL: http://vickys.se/
Sofia skriver:

Så sant, det är viktigt att prata om problematiken i kulturell appropriering!

Den 2014-10-23 klockan 11:26:25
URL: http://allwomenshow.wordpress.com/
Sara skriver:

Är såå himla nyfiken på ditt Tindrande!??

Den 2014-10-23 klockan 18:40:05
Isabella Lindquist skriver:

Alltså... En "sexig" hamburgare?! EN "SEXIG" PIZZA SLICE?! Naken ghostbuster?! Dööör D':

Den 2014-10-23 klockan 20:39:41
URL: http://bellalindquist.blogg.se/
Ella skriver:

Usch blir så trött på alla kommentarer på artikeln som du lade upp en bild på.

Den 2014-10-26 klockan 14:18:20
URL: http://havsdjup.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0