Nya läggan i Gröndal del nummer tre: Hallen!

 
Som ni med andakt väntat på den tredje delen i hemma-hos-serien Nya läggan i Gröndal. JAG VET. Nu är den äntligen här och denna gång tänkte jag ta er med in i lägenhetens kärna. Det utrymme man liksom måste gå igenom för att komma till alla rum: Hallen! 
 
 
 
 
När man kommer in genom dörren så ser det ut såhär. Man får sparka av sig skorna eller ställa dem vid de andra till vänster (jag äger ännu inget skoställ). Det spelar inte så stor roll. Jag är inte så knusslig. Men sparka upp dem på väggarna så att de bli skitiga osv, det vill jag inte vara med om. Och om du varit ute och spatserat i lervälling så får du fanimej ta av dem utanför. Och så HATAR jag när det kommer in små gruskorn som man sedan råkar stiga på och drar med sig runt i hela lägenheten. Så har du gått på grus får du också ta av dig dem utanför. Eller skaka av dem i trapphuset. Vad gäller jackan så får du göra vad du vill. Släng den i en hög eller häng upp den på en galge. Eventuellt en krok. 
 
 
 
 
 
Såhär ser själva hänga-av-sig-jackan-och-ställa-skorna-hörnet ut. Jag har fler skor i lådan under sängen. Och i garderoben. Samt i en låda på vinden. Och i en väska på golvet. (...) Hatthyllan är i funkisstil och från Byggfabriken. Paraplyna är loppisinhandlade från lite varstans och den mönstrade hattasken köpte jag i New York. Den vita är från IKEA. Det som hänger är arbetarjackan, guldkoftan, rutiga kavaj-jackan, en skinnjacka, en svart kappa och jeansjackan med Fi-märket. (Tryck på länkarna för att se fler bilder!) 
 
 
 
 
 
Byrån köpte jag på Blocket och hämtade i Vasastan. Den fick åka buss och vi trivdes perfekt ihop redan från första början. Jag älskar att den inte är helt i teak, som är det vanligaste, utan har sina svarta detaljer. I den översta lådan har jag alla-möjliga-sorters-prylar-lådan. Här finns säkerhetsnålar, gamla snusdosor, tändare, en minikastrull i dockhusmodell, nycklar, gummiband, hänglås, småmynt, stenar... ja, allt möjligt. Sedan har vi scarves-och-solglasögon-lådan. Där finns också ett spray för skor med äcklig lukt (fotsvett alltså. Har mycket av detta.) Och längst ner gammal-post-lådan. Sån post som jag inte vill slänga. Kan vara viktig i framtiden. 
 
 
 
 
 
På byrån står en vas med nejlikor. Ett kristallglas med nejlikor. ÄLSKAR nejlokor. Ett blockljus som jag fick av min granne. En guldfitta såklart. Och så en servetthållare i mässing som fick bli ett litet brevställ. 
 
 
 
 
 
Tapeten är en "Vårklockor vit" från Josef Frank för Svenskt Tenn. Den var där när jag flyttade in. Kunde inte bli bättre. På en av väggarna finns två foton av min mamma och pappa som barn. Jag börjar alltid småflina när jag ser bilden på pappa. Det krulliga håret och den lillgamla utstryseln. Och så den pillimariska uppsynen. 
 
 
 
 
På den andra väggen finns en gulspegel från IKEA och världens finaste plansch samt väska från det parti som fan ska in i riksdagen på söndag. 
 
 
 
 
 
Fi alltså. 
 
 
 
 
Uppe i taket har min kära fader satt upp hyllor och där finns böcker och lådor med allsköns bråte. Lampan är köpt på loppis i småland. 
 
 
 
 
SÅ. Nu har ni fått se min hall. Hoppas ni tyckte det var roligt och mysigt och kul. 
 
 
 
 
Puss!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Isabella Lindquist skriver:

Så jäkla fint! Speciellt tapeten, den lilla byrån och f!-affischen förstås <3

Den 2014-09-08 klockan 17:20:20
URL: http://bellalindquist.blogg.se/
Hannah skriver:

Alltså tapeten är ju bland det finaste jag sett <3

Den 2014-09-08 klockan 21:39:10
URL: http://bullehund.blogg.se
Maria skriver:

ÄNTLIGEN! Som jag väntat, vankat av och an och stånkat! Hurra, vilket otroligt fin hall du har <3

Den 2014-09-08 klockan 21:40:10
Emmeli skriver:

Läskigt. Ja googlade mitt egna namn, så kom du öpp. Jag heter också Emmeli Eriksson och i Juli flyttade jag från Gröndal... Är världen liten, eller är det knäppt å bli förvånad över 1) världens vanligaste namn 2)världens vanligaste efternamn...???

Kram

Den 2014-09-09 klockan 07:06:57
Anonym skriver:

vilken fin tapet! och najs med takhyllor, det är så lätt att allt hamnar i samma höjd annars. fint med omväxling lite, rummet blir mer levande ju. bra jobbat!

Den 2014-09-09 klockan 23:16:49
Vicky skriver:

ahh det var alltså från mig senaste kommentaren var.

Den 2014-09-09 klockan 23:17:15
URL: http://vickys.se/
Ida skriver:

SuperF!nt!!

Den 2014-09-10 klockan 17:58:52
URL: http://idautanp.blogg.se
lisa skriver:

åh vad fint!

Den 2014-09-16 klockan 20:14:20
URL: http://popflickan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0