Norrlandsresan - day by day del 1.

 
 
Ärade fantastiska ni. Nu är jag tillbaka i Stockholm! Det kändes märkligt alltihop, när vi körde upp på Essingeleden och över broarna. Allt gick så väldigt fort. På kvällen grät Jacob och jag en skvätt för tidens skoningslösa tickande och över hur underbart jävla fin semester vi fick till slut. Men nu har vi samlat oss litegrann och jag tänkte (för min egen skull, för att jag ska minnas och för er skull, om ni vill läsa) ta er med på en hisnande Norrlandssemester, day by day. 
 
 
 
 
Dag  1 - On the road again, Biltema och små grusvägar i Tierp. 
 
 
Måndagen, alltså dagen för avresa, var allt annat än harmonisk. Kan det bli det när man packar, städar och ska behålla alla glöm-för-fan-inte-prylar i huvudet? Jag orkar inte gå in på det ens. Det var lite kaos i alla fall. När vi väl kommit ut på vägarna var vi på så jävla gott humör och sjöng "on the road again" högt och var övertaggade på destinationen Biltema i Uppsala. 
 
 
 
 
Jag upptäckte att mina fördomar mot detta ställe varit mycket inbiliska och högfärdiga (det betyder eventuellt samma sak) och jag sprang runt i ett lyckorus mellan välplanerade hyllsektioner och köpte en massa braiga saker. Värmeljus, diskbalja, våtservetter, liggunderlag, silvertejp, myggmedel, gravljus, pannlampa till Jacob, konservöppnare, plastpåsar, andra plastpåsar, en korg mm mm. 
 
 
 
 
Gittan stod i ljuset på parkeringen och glänste i all sin sexighet. Vi packade in allt och körde mot Tierp. Eftersom vi i princip inte planerat någonting utan gett oss iväg på denna färd med tanken att allt löser sig så hade vi något svårt att hitta en lämplig övernattningsplats. Vi körde runt på småvägar inne i Älvkarleby medan jag googlade upp badplatser i närområdet. Till slut hittade vi en liten parkering långt in i skogen som vi slog läger på. Allt löser sig alltså. 
 
 
 
Dag 2 Fitty-fläk, Höga kusten och en älg
 
 
 
Vi är något vimmelkantiga och förvirrade när vi vaknar efter vår första natt i Gittans innandöme. Jag slänger upp bakluckan och rusar naken ut i gräset för att kissa. Sedan tar vi med oss havregryn och stormkök och går bort till badplatsen som är alldeles öde och så himla fin. Vi dricker kaffe och jag fläker ut fitty på en träbänk och njuter av att skogsvinden nu utan hinder kan fläkta de delar av kroppen som annars stängs in i mörker och tyg. Vi solar och badar och sedan går vi tillbaka till Gittan för att fortsätta norrut hurra! 
 
 
 
Det blev ganska snabbt dags att rengöra Gittans rutor från diverse insektsrester. Vi tvättade henne med kärlek både fram, på sidorna och bak. 
 
 
 
 
Sedan åt vi lunch och badade i en liten insjö utanför Hudiksvall. 
 
 
 
 
Vi körde till Höga kusten med taktiken att hitta någon liten grusväg som ledde fram till Bottniska viken. Jag satt på google maps med hybrid-kartan uppe och vi svängde än hit en dit och möttes mest av vägbommar. Vi förbannade fenomenet att människan kan äga mark och började bli stressade av den nedåtgående solen. Till slut hittade vi en väg utan bom och som ett tecken så klev en älg fram på grusvägen och hälsade oss välkomna. Vi körde framåt och kom till slut till en liten stuga vid vattnet. Det var ingen där och den var igenbommad för säsongen. Vi tänkte breaking the law och parkerade oss på deras parkeringsplats och slog läger. 
 
 
 
Dag 3 - En salig morgon, Sörbölekobbarna och pinnbröd
 
 
 
Den morgonen var fan salig. Det var nog den finaste morgonen i mitt liv om jag tänker efter. Vi vaknade och gjorde gröt. Gick runt nakna på ägorna och badade i det iskalla vattnet. Vi drack kaffe på en ranglig brygga och diskade utan diskmedel i saltvattnet. Idkade lite älskog mot Gittan också (förlåt Gittan och titta bort mormor). 
 
Sedan körde vi in till byn med en liten hamn (kan det ha varit Mjällom, det är ett myller av ortnamn som snurrar runt i huvudet på mig, borde skrivit ner allt) och åt strömming som smällte i munnen. Jag googlade fram nästa mål för vår färd som helt slumpmässigt blev Sörbölekobbarna utanför Umeå. 
 
 
 
 
Med hjälp av en gubbe som var den finaste man vi mött so far på resan, så hittade vi ett litet smultronställe som hette Hatten. 
 
 
 
 
Där slog vi läger och för att riktigt demonstrera vår ockupation hängde jag upp en tvättlina med våra blöta badkläder. Vi gjorde mat, gjorde upp en eld och dansade krigsdans runt vårt nya territorium (skojar). Sedan läste vi våra böcker tills det blev alldeles mörkt. Jag läser för övrigt Therése Söderlinds roman om häxprocesserna i Sverige under 1600-talet. Vägen mot Bålberget heter den och är en parallellhistoria mellan fyra personer i olika generationer och fy sjutton vad bra den är! Jag har inte riktigt läst ut den ännu men kommer med en recension när jag är färdig om ni vill. 
 
 
 
 
 
Sedan gjorde vi pinnbröd som vi åt med smör och salt. Mömse var det. 
 
 
 
 
Det var första delen av Norrlandsresan som kommer att gå till historien som den finaste någonsin. Dock kommer små smärre dramatiska inslag längre fram så stay tuned! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Johanna skriver:

Ser ut som en trevlig tripp!! :)

Den 2015-08-27 klockan 14:19:16
URL: http://johannasstyling.wordpress.com/
Louise skriver:

Biltema är en av de bästa butikerna.

Och jisses, fantastiskt början på semestern. Och roadtrips i norra delarna i Sverige är sådan genialisk grej att göra, pga så fint.

Den 2015-08-27 klockan 14:33:43
URL: http://andvari.blogg.se
Linnea skriver:

Guuud, vad avundsjuk jag blev nu!

Den 2015-08-27 klockan 14:43:18
URL: http://https://linneajohanssons.wordpress.com
corneliaeriksson.blogg.se skriver:

Vilken underbar resa! Ser supermysigt ut :)

Den 2015-08-27 klockan 18:49:53
URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/
Fredrikapåvinden skriver:

Alltså åh vilken drömidyllisk resa! Vill bara läsa mer och mer! Och vill gärna få recension på boken sen. Kram!

Den 2015-08-28 klockan 10:05:18
URL: http://fredrikapavinden.com/
astmatrollbysara.blogg.se skriver:

Låter härligt! Haha, de där bommarna kan vara ett gissel, men har ni tänkt på att det förmodligen inte skulle vara några skogsbilvägar alls om skogen inte ägdes av någon? Dessutom är bommarna nästan bara stängda om det 1. Är fara pga jakt, 2. Är en väg som inte är anpassad för sommaren. 3. Är en ny väg som håller dåligt att köra på. Undantag kan förstås finnas. Ha det fint, hälsar en skogsinspektor i Ådalen :-)

Den 2015-08-31 klockan 06:06:10
URL: http://astmatrollbysara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0