Tar en vit helg.

 
 
 
Hoho! Alltså jag gillar ju ändå alkohol ska jag vara ärlig med att säga. Jag dricker ju väldigt gärna flera glas rödvin eller doppar näsan i ett glas öl samt njuter av klirret av krossad is i favoritdrinken. Gärna i goda vänners lag eller helt solo när jag carpar diem på fredagskvällen i mitt fönster med hög musik i hörlurarna. 
 
MEN detta betyder inte att jag inte funderar över rådande alkoholnormer. De där extra glasen du dricker fast halsen snört ihop sig och huvudet dånar. Den där fisherman-shoten som du egentligen inte alls ville ha. Den där ständiga och oförklarliga skammen i att befinna sig i ett sammanhang där alla dricker utom du och munnen som automatiskt ljuger när folk frågar varför.
 
Alltså: de där normerna som ligger som en klibbig hinna av bakfylleångest över staden på söndagsmorgonen. Jag tycker det är viktigt att vi ifrågasätter dem. Utan att för den sakens skull helt ta avstånd från alkohol. Det är ditt eget val tänker jag. Så länge du kan hantera det. För vi får ju faktiskt inte glömma att alkohol är gift. Och att det är beroendeframkallande och förstör många människors liv. 
 
 
 
I alla fall: denna helg (som börjar imorgon torsdag tänker jag...) så kommer jag att delta i Bryts kampanj och gästposta på instagramkontot Vithelg. De vill belysa alkoholnormen utan att för den sakens skull ta avstånd helt från alkohol. Ett bra initiativ tycker jag! In och följ tjoho och puss!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Emma skriver:

Bra grej! Jag har faktiskt - nästan - slutat dricka alkohol. Jag tar en drink ibland men har inte lust att bli sådär packad längre, helt enkelt för att jag är så jäkla trött på att va bakis. Tycker absolut att det borde va mer accepterat att gå ut nykter eller va med på en förfest nykter. Jag vill ju fortfarande va social liksom, även om jag inte känner för att hälla i mig fireball eller hetsdricka på annat sätt. Jag kan väl få sitta där och sippa på min cider i evighet utan att nån ska ha nån åsikt om det:)

Den 2015-03-30 klockan 05:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0