Jag lever just nu inom ramarna för ett Openoffice-dokument.

 
 
Jag har upphört att existera utanför min uppsats har jag märkt. Jag har gått in i den med hull och hår och buller och bång. Min tankeverksamhet ryms nästan endast inom ramen för ett openoffice-dokument och jag tänker på den hela tiden. Mitt i en konversation kan jag glida iväg och få en snilleblixt som måste skrivas ner eller en ny dispositionsidé eller en ny teori att lägga till eller ett citat att trycka in. Jag svarar kort på sms och svarar inte när det ringer och FÖRLÅT FÖRLÅT till mina vänner för detta. Men den 19:e maj är jag förhoppningsvis klar och kan börja leva mitt eget liv igen. 
 
 
 
 
Jag tänkte dock visa er hur min värld ser ut just nu. Så här:
 
 
 
 
 
 
En mapp på skrivbordet. Kort och gott. Och inuti det:
 
 
 
 
 
 
Min kära uppsats. Den har inget namn ännu. Men den skrivs som sagt i Litteraturvetenskap och handlar om Majgull Axelssons roman Jag heter inte Miriam. Hon lever som en romsk flicka i andra världskrigets Polen och tar i Auschwitz på sig en judisk identitet för att överleva och så småningom komma till Sverige. Jag skriver om hur hon efter sin tid i koncentrationslägren strävar efter att leva upp till den tidens kvinnoideal som präglas av den vita medelklassens hemmafruideal. Jag kallar idealet för Respektabel femininitet. Hon upplever även ett ständigt utanförskap och främlingskap i det svenska samhället och detta undersöker jag också. Lite så här ser syftet ut:
 
 
 
 
 
 
 
Och jag använder mig av främst två fantastiska kvinnliga teoretiker:
 
 
 
 
 
 
Beverly Skeggs som i sin avhandling skriver om hur en grupp arbetarklasskvinnor i England upplever sin femininitet och ständigt försöker uppnå respektabilitet.
 
 
 
 
 
 
Och så queenen Sara Ahmed som skriver om rasifieringsprocessen, vithet och upplevelser av främlingskap i Vithetens hegemoni. 
 
 
 
 
 
Ja, lite så ser det ut alltså. Mitt liv just nu. Nu hoppas jag bara att den blir klar till den 19:e maj och att jag ÄNTLIGEN får ut min kandidatexamen. Håll tummarna för mig! Ni är så jävla underbara. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Alexandranana skriver:

Nä, alltså fy vad INTRESSANT ämne!! Grym bok av bästa Axelsson, grymt tema, grym teori. Blir även helt lycklig över åsynen av fotnoter pga tvingats APA mig den här terminen. I alla fall: HEJA!!

Den 2015-05-06 klockan 14:30:06
JOSEFINE - skriver:

Så intressant ju!! x

Den 2015-05-06 klockan 17:11:28
URL: http://josefineeklunds.blogg.se/
Lou skriver:

Heja dig! Jag håller också på med uppsats nu och känner verkligen igen isoleringen den innebär!
Jätteintressant ämne och teorier, se till att överleva nu bara!!

Den 2015-05-07 klockan 17:53:30
Mia Hansson skriver:

Klart att vi håller tummarna och Du! Du måste publicera din uppsats på bloggen. Får inte nog av de små stycken du glimtar till med i inlägget.Fantastiskt spännande bok och ämne du har valt. Undrar vad MajGull tänker? Måste vara det bästa betyget för en författare, att få en sann feminist på halsen ;) Lycka till bästa du och fortsätt tänka och skriv på uppsatsen. Vi är kvar även efter den 19:e :)

Den 2015-05-08 klockan 19:34:16
URL: http://baralillaja.blogspot.com
Eva skriver:

Vad duktig du är! Vill gärna läsa hela uppsatsen när den är klar :-) Gillar dig.

Den 2015-05-12 klockan 06:53:21
URL: http://juliannies.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0