American Apparels (eventuella) konkurs.

 
 
 
Idag kom beskedet att klädkedjan American Apparel ansöker om konkursskydd och har drabbats hårt av krympande försäljning. När jag strosade på Götgatan i helgen så såg jag att butikens fönster tapetserats över med en annan klädkedjas reklam om kommande butiksöppning och det är just detta som väntar: ett stort antal stängda butiker. 
 
 
Jag har inte handlat något på AA sedan jag skrev mitt inlägg om deras sexistiska reklam för två år sedan. Jag har knappt köpt något sedan jag jobbade där i London 2010 om sanningen ska fram (ni kan läsa om mina upplevelser kring att arbeta inom företaget här). Jag vill påpeka att: jag vet att det inte bara är AA som använder sig av sexistisk reklam i försäljningssyfte, det är en struktur som präglar hela reklambranschen, men att ett företag nu står på randen till konkurs (delvis) på grund av reaktioner mot deras kvinnoexploaterande reklam, det ser jag som hoppfullt. Om ni klickar på bilden ovan eller går in på denna länk så kan ni läsa lite mer om hur jag tänker kring mitt inlägg om AA, om deras eventuella konkurs och vad en konkursansökan innebär. 
 
Jag blir varm och glad när jag tänker på de reaktioner mitt inlägg fick och på den debatt som det skapade kring företaget och kring sexistisk reklam. Jag är så tacksam för alla läsare som hittade till mig via det och extra glad över er som stannat kvar. Ni är verkligen bäst!
 
 
 
Puss och kram och vi fortsätter kämpa! 
 
 
 
 (Här kan ni läsa lite andra intervjuer om inlägget också om ni vill)
 

Kommentarer
Annika skriver:

Heja!

Den 2015-10-06 klockan 09:17:34
URL: http://colombialiv.blogspot.com
hejregina skriver:

tycker det är så fint på något sätt att lilla privatpersonen kan påverka stora företag ☼

Den 2015-10-06 klockan 10:34:18
URL: http://hejregina.elledecoration.se
Elin skriver:

Ditt inlägg fick mig att bojkotta american Apparel och det är jag glad för, tack!

Den 2015-10-15 klockan 20:57:59
Anna Munkahmmar skriver:

Det du gjorde var verkligen SÅ bra! Din blogg är en av mina absoluta favoriter <3

Den 2015-10-24 klockan 01:54:22
URL: http://bodenbynight.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag äger inte en enda blommig tekopp. Jag har några som blomstrar, men det är kaffekoppar. Så frågar mig inte varför min blogg heter just det den gör. Det är ett bra namn helt enkelt. Här kan ni nämligen läsa om de tusen saker som snurrar runt i mitt huvud. Om feminism och om loppisrundor. Om hur man bakar världens godaste vaniljmuffins och pysslar ihop en fantastisk guldfitta. Om traderafyndade gummistövlar och om hur jag i dem försöker undvika att klampa runt med patriarkalisk geggamoja upp till knävecken. Om hur många obetydliga plåtburkar som finns bakom mina mintgröna köksluckor och min avsky för Sverigedemokraterna och vardagsrasism. Om hur hårt mitt hjärta klapprar för svunna tider, vintage och kärlek i alla former. Ja, helt enkelt allt detta i en salig blanding.

Till bloggens startsida
















SecondhandGuide.se Besökstoppen
RSS 2.0